Procedura deakcesji i zbycia ze zbiorów 31. 10. 2014

Moderator: Lukasz_Stawski

Lukasz_Stawski
Posty: 79
Rejestracja: śr maja 28, 2014 9:34 am
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

czw maja 29, 2014 12:42 pm

Definicja
Zarządzanie zbyciem (transfer lub zniszczenie obiektów) i deakcesją (formalne usankcjonowanie i dokumentacja zbycia).

Minimalny standard
Organizacja musi mieć zasady zbycia i deakcesji obiektów. Ogólne wytyczne dotyczące polityki zarządzania zbiorami znajdują się w części Polityka zarządzania zbiorami i kontekst prawny.

Procedura i dokumentacja deakcesji i zbycia musi:
- zapewniać, że decyzje dotyczące usunięcia są dokładnie przemyślane, i że cała istotna ewidencja oraz opinie są spójne z polityką organizacji;
- zapewniać, że cała istotna ewidencja i opinie są spójne z ustawowymi wymogami prawnymi;
- zapewniać, że organizacja poczyniła wszelkie wysiłki, aby ustalić tytuł do branych pod uwagę obiektów, i że są one wolne od odpowiednich szczególnych warunków dołączonych do pierwotnego nabycia;
- zapewniać, że decyzja dotycząca zbycia nie spoczywa na jednej osobie, i że akcja jest formalnie zatwierdzona przez organ zarządzający;
- zapewniać, że preferencje przeniesienia są poczynione względem rozpoznanych organizacji (np. akredytowane muzea w Wielkiej Brytanii);
- zapewniać, że tytuł prawny do obiektów jest przeniesiony na instytucję odbierającą;
- zapewniać, że wszystkie usunięte obiekty są odnotowane w rejestrze akcesji jako usunięte;
- zapewniać, że przedmioty do zniszczenia są usunięte w odpowiedzialny sposób (np. niechciany materiał archeologiczny nie wprowadzi w błąd przyszłych archeologów);
- zapewniać, że wszystkie decyzje i czynności są w pełni udokumentowane.
Załączniki
procedura_deakcesji_i_zbycia.jpg
procedura_deakcesji_i_zbycia.jpg (776.29 KiB) Przejrzano 14892 razy

Muzeum Śląskie
Posty: 40
Rejestracja: śr cze 25, 2014 10:37 am

pn paź 27, 2014 2:12 pm

1/ Odnośnie zapisu: „Zrób pisemny wniosek o zbycie. Uwzględnij: … Wycenę obiektu dostarczoną przez osoby trzecie” proponujemy : „ … Wycenę obiektu dokonaną przez kuratora zbiorów, odpowiedni organ, np. Komisję Zakupów, Darów i Depozytów lub osoby trzecie (rzeczoznawców). Uzasadnienie: w polskich warunkach wycenę zbiorów dokonują także kuratorzy zbiorów lub wewnętrzne kolegia (np. Komisje Zakupów, Darów i Depozytów).
2/ Odnośnie zapisu: „zapewnić, że przedmioty do zniszczenia są usunięte w odpowiedzialny sposób (np. niechciany materiał archeologiczny nie wprowadzi w błąd przyszłych archeologów)” - Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami nie dopuszcza niszczenia zabytków archeologicznych
3/ Zbywając lub dokonując identyfikacji organizacji odbierającej zbywany obiekt należy mieć na względzie zapis ustawy o ochronie i opiece nad zabytkami przekazujący Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków wyłączne uprawnienia do decydowaniu o miejscu przekazania/przechowywania zabytków archeologicznych.

Zofia Fidelus
Posty: 21
Rejestracja: wt cze 17, 2014 12:15 am

ndz lis 16, 2014 9:15 pm

W odniesieniu do dekasacji i zbycia należy wziąć pod uwagę polskie regulacje prawne. Ustawa o muzeach oraz rozporządzenie Ministra Kultury w sprawie zakresu, form i sposobu ewidencjonowania zabytków w muzeach tylko w szczególnych sytuacjach i pod określonymi warunkami dopuszczają wykreślenie obiektów z inwentarza muzealiów.

Zablokowany
  • Informacje
  • Kto jest online

    Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość